Συζήτηση με θέμα «Καταργήσεις – Συγχωνεύσεις σχολείων»

Η Αριστερή Κίνηση Περιστερίου πραγματοποίησε την Παρασκευή 1η Απριλίου μια σημαντική συζήτηση με θέμα «Καταργήσεις – Συγχωνεύσεις Σχολικών Μονάδων» στο Στέκι της.

Κύριες ομιλήτριες ήταν η Μαρία Μαχά, εκπαιδευτικός στη Β/μια Εκπαίδευση και η Ιωάννα Παππά, εκπαιδευτικός στην Α/μια Εκπαίδευση, ενώ την συζήτηση ξεκίνησε η Αντωνία Αθανασοπούλου-Βαφειάδου δημοτική σύμβουλος με την Αριστερή Κίνηση Περιστερίου.

«Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μαζί με το ΔΝΤ και την EE, έχουν εξαπολύσει εδώ και ένα χρόνο την πιο άγρια και βαθιά επίθεση που έχει δεχτεί ο ελληνικός λαός. Η άμεση και έμμεση μείωση μισθών και συντάξεων, η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, η αναίρεση κοινωνικών παροχών και κατακτήσεων, οι ιδιωτικοποιήσεις, είναι λίγοι από τους κόμβους της επίθεσης αυτής, όπως αυτή συμπυκνώνεται με το Μνημόνιο. Έξω από αυτή την επίθεση δεν θα μπορούσε να είναι η εκπαίδευση.

Δεν έφταναν οι περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, η δραματική μείωση των μόνιμων διορισμών κατά 50% (2.825 διορισμοί σε Α/θμια και Β/θμια, την στιγμή που αυξήθηκε δραματικά ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων σε 11.000), δεν έφτανε ότι το Υπ. Παιδείας, αντί να αντιμετωπίσει τα οξυμένα προβλήματα που δημιουργεί η πολιτική της αδιοριστίας και των περικοπών, προχώρησε σε συμπτύξεις τμημάτων, αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, το Υπ. Παιδείας και η κυβέρνηση επιχειρούν μια γιγαντιαίας έκτασης αντιδραστική επέλαση στην εκπαίδευση…

Με όχημα τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων επιχειρείται να αλλάξει ο χάρτης της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση εκμεταλλευόμενη την κρίση και εφαρμόζοντας το μνημόνιο, προωθεί όσα στο παρελθόν προσπάθησαν να εφαρμόσουν αλλά απέτυχαν οι κυβερνήσεις των τελευταίων 20 χρόνων» είπε η κ. Αθανασοπούλου.

Αναφέρθηκε αναλυτικά στο θέμα και ειδικά για το Περιστέρι είπε:
«Αναφορικά στο Περιστέρι, μόνο στην Α/βάθμια εκπαίδευση, έχουμε την συγχώνευση 6 δημοτικών σχολείων, ενώ καταργούνται και 32 (!!!) οργανικές θέσεις διδασκαλίας».

Επίσης, μεταξύ άλλων τόνισε:
«Φορτώνουν το κόστος λειτουργίας των σχολείων στους ήδη υπερχρεωμένους δήμους. Αυτό έχει ως συνέπεια τα σχολεία είτε να καλούν τους γονείς να πληρώσουν από την τσέπη τους τα λειτουργικά έξοδα του σχολείου, είτε να αναζητούν την χρηματοδότηση σε ιδιώτες.

Μειώνουν τις προσλήψεις δασκάλων και καθηγητών, εισάγεται σε μεγαλύτερο βαθμό ο θεσμός του ευέλικτου και ελαστικά εργαζόμενου εκπαιδευτικού.

Τόνισε πως η εφαρμογή του Καλλικράτη στην εκπαίδευση δεν είναι ξέχωρη από τα υπόλοιπα μέτρα που παίρνονται στο χώρο της εκπαίδευσης και οδηγούν σε μια τεραστίων διαστάσεων συγκεντροποίηση και ασφυκτικό έλεγχο ώστε τίποτα απολύτως να μην μπορεί να ξεφύγει από τις βασικές κρατικές επιταγές. Η ηλεκτρονική κάρτα των σχολείων που καταγράφει ακόμα και την ανάσα της σχολικής μονάδας, οι υπερεξουσίες στο διευθυντή και η ελαχιστοποίηση των δικαιωμάτων του συλλόγου διδασκόντων, η αξιολόγηση και η χρηματοδότηση των σχολείων με βάση αυτή, η κατάργηση του Οργανισμού Εκδόσεων Σχολικών Βιβλίων και η κατάργηση του δωρεάν βιβλίου, το κουπόνι του μαθητή, οι συνεχείς μειώσεις στην επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών και τελικά ο Καλλικράτης της εκπαίδευσης, όλα συνηγορούν στη δημιουργία ενός σχολείου εμπορικού κέντρου, με μαθητές πελάτες και εκπαιδευτικούς πωλητές που θα πρέπει να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις και στις ανάγκες της αγοράς για να υπάρξει. Είναι φανερό πως εάν υλοποιηθούν αυτά τα σχέδια, το σχολείο της γειτονιάς θα γίνει παρελθόν και χιλιάδες μαθητές θα εξαναγκαστούν σε εξοντωτικές μετακινήσεις, χιλιάδες οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών θα καταργηθούν σε όλη την εκπαίδευση. «Λιγότερα σχολεία σημαίνει λιγότερα «έξοδα – βλέπε δαπάνες», μεγαλύτερα τμήματα μαθητών – περισσότερα μαθησιακά ελλείμματα, εξαφανισμένοι αντισταθμιστικοί – υποστηρικτικοί θεσμοί, λιγότεροι εκπαιδευτικοί.

Η εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες είχε πάψει να είναι δημόσια και δωρεάν. Στο βαθμό που προχωρήσουν όλες αυτές οι αλλαγές θα διαλυθεί εντελώς. Οι σχεδιασμοί του Υπ. Παιδείας για το «νέο σχολείο» οδηγούν, όχι μόνο στην απαξίωση του δημόσιου σχολείου, αλλά ακόμα και σε λουκέτα σε πολλές σχολικές μονάδες. Το νέο σχολείο-επιχείρηση, όπου η σύνδεσή του με τις τρέχουσες ανάγκες της «αγοράς εργασίας» για ένα εργατικό δυναμικό φτηνό και ευέλικτο είναι ένα σχολείο όπου κυριαρχούν οι αποσπασματικές δεξιότητες αντί της ουσιαστικής μόρφωσης, ο χειρισμός πληροφοριών αντί της κριτικής σκέψης, οι νέοι ταξικοί φραγμοί.

Είναι ένα σχολείο αυταρχικό και συγκεντρωτικό, όπου οι διευθυντές γίνονται «αφέντες», όπου το ωράριο εργασίας θα αυξηθεί, όπου η αξιολόγηση των καθηγητών θα επικάθεται ως φόβητρο για την πλήρη πειθάρχησή τους, όπου θα κυριαρχούν οι ελαστικές σχέσεις απασχόλησης. Ένα σχολείο που αναζητά χρηματοδότηση της λειτουργίας του από τους γονείς και τους χορηγούς, αλλιώς θα οδηγείται στο μαρασμό και το κλείσιμο», είπε και καταλήγοντας τόνισε:

«Η υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και ο αγώνας για να μην κλείσει ούτε ένα σχολείο δεν είναι υπόθεση μόνο του εκπαιδευτικού κόσμου. Είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας. Καλούμε όλους τους εργαζόμενους, τους γονείς, τους Συλλόγους Γονέων και την Ένωση Γονέων να υπερασπιστούμε όλοι μαζί τη λειτουργία ΟΛΩΝ των σχολείων και να ματαιώσουμε στην πράξη κάθε προσπάθεια να συγχωνευτούν ή και να κλείσουν σχολικές μονάδες».

Η κ. Παππά αναφέρθηκε στην αναστάτωση που επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευσης. «Οι καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων προκάλεσαν μεγάλη θύελλα αντιδράσεων σε όλη τη χώρα και στο Περιστέρι. Αυτό σημαίνει ότι και οι γονείς αντιλαμβάνονται ότι η επίθεση γίνεται πλέον μέσα στο σπίτι τους».

Συνέχισε τονίζοντας: «Πάντα είχαμε επίθεση και ανατροπές. Το διαφορετικό σήμερα είναι ότι έχουμε προσπάθεια από την κυβέρνηση να περάσουν πολλά μέτρα και αλλαγές, που επιτάσσει το μνημόνιο, σε μικρό χρονικό διάστημα. Δεχόμαστε επίθεση μεγάλης έκτασης, για πολλά θέματα, σε χρόνο μηδέν».

Μεταξύ άλλων είπε: «Ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός εξαϋλώνονται και εξανεμίζονται όχι μόνο στο τώρα αλλά και στο αύριο. Το σημερινό σχολείο θέλει ένα μαθητή που δεν τον χρειάζεται να έχει ούτε τη γενική παιδεία ώστε να μπορεί να κρίνει και να αμφισβητεί».

Για το νέο σχολείο είπε: «Θέλουν να φτιάξουν δομές συγκεντρωτικές με ρευστό περιεχόμενο και βάσει των επιδιώξεών τους. Θέλουν σχολείο: α) αυτοχρηματοδοτούμενο, χωρίς σταθερή κρατική επιχορήγηση, να ανοίξουν οι πόρτες για επιχειρήσεις και χορηγούς, οι οποίοι θα εισβάλλουν στο πρόγραμμα σπουδών και θα ορίζουν τι διδάσκεται και πώς, β) σχολείο φθηνό που δε θα κοστίζει, γ) σχολείο ευέλικτο με πολλές μορφές εργασίας, δ) σχολείο κατακερματισμένης γνώσης, ε) σχολείο με σφιχτές αυταρχικές δομές, στ) σχολείο με διευθυντή-μάνατζερ και κουπόνια παιδείας ή εκπαιδευτικές επιταγές» και ανέλυσε τα σημεία.

«Ένας υποταγμένος εκπαιδευτικός είναι ένας ανελεύθερος εκπαιδευτικός που δεν μπορεί να μεταλαμπαδεύσει στους μαθητές του την ελευθερία» τόνισε και κατέληξε λέγοντας: «Με αφορμή τις απαράδεκτες αλλαγές που προσπαθεί να επιβάλει το υπουργείο ελπίζουμε να ανοίξουμε μια μεγάλη κουβέντα όχι μόνο για το πού πάει η κατάσταση αλλά για το πώς θα δημιουργηθεί ένα άλλο σχολείο, των όλων και των ίσων. Θέλουμε τους γονείς και τους μαθητές μαζί μας με κοινό στόχο το δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά».

Η κ. Μαχά τόνισε στην αρχή της ομιλίας της ότι έχουμε να κάνουμε με Μνημονιακή πολιτική συνεχών επικυρωμένων μνημονίων που οδηγεί σε μια κακοήθη μετάλλαξη του συστήματος με τάση την ιδιωτικοποίηση υγείας και παιδείας.

«Στην παιδεία αυτή η κακοήθης μετάλλαξη είναι στην κατεύθυνση του αγγλοσαξωνικού μοντέλου. Συρρικνώνονται σήμερα στοχεύσεις των προηγούμενων ετών, κατά την πολιτική του «σοκ και δέος» και μεταβαίνουμε στο σχολείο της αγοράς. Σχολείο της αγοράς δεν είναι μόνο το σχολείο των χορηγών αλλά και το σχολείο που λειτουργεί με όρους της αγοράς, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» είπε, μεταξύ άλλων.

Ανέλυσε το «νέο σχολείο», το σχολείο της αγοράς το οποίο είναι:
# σχολείο φθηνό, με αυτοχρηματοδότηση, που θα συνδεθεί με την αξιολόγηση, τους χορηγούς και τους γονείς (θεσμικούς χορηγούς μέσω των δημοτικών τελών). Ενισχύεται με τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις και την κατάργηση των δωρεάν βιβλίων (κατάργηση του ΟΕΔΒ)
# σχολείο με μεγαλύτερη ταξική διαίρεση και διαφοροποίηση
# σχολείο με μεγαλύτερη εξειδίκευση, η οποία θα μετακυλά στον ίδιο τον άνεργο το βάρος της ανεργίας του.

Για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είπε ότι στο Λύκειο από την 1η κιόλας τάξη θα τερματιστεί η όποια γενική παιδεία και στην ουσία το «νέο λύκειο» δε θα υπάρχει ως αυτοτελής βαθμίδα αλλά ως προθάλαμος για τα ΤΕΙ και ΑΕΙ. Συνέχισε τονίζοντας ότι θα υπάρξει εντατικοποίηση της εκπαίδευσης, άρα περισσότεροι ταξικοί φραγμοί, έκρηξη της παραπαιδείας, επέκτασή της στο προπαρασκευαστικό έτος, το 1ο του Πανεπιστημίου, και στην ερευνητική εργασία, αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, μείωση της αμοιβής τους και κατηγοριοποίηση.

Για την αξιολόγηση είπε πως θα είναι μοχλός για το σχολείο της αγοράς, άμεσα συνδεδεμένη με τη χρηματοδότηση των σχολείων. «Κατά την αξιολόγηση ο έλεγχος δεν θα είναι ποιοτικός αλλά ποσοτικός, με κριτήρια μετρήσιμα που συνδέονται με τις επιδόσεις των μαθητών και μετά από εξετάσεις. Μεγάλες επιδόσεις, μεγάλη χρηματοδότηση, μικρές επιδόσεις καμιά χρηματοδότηση ή κλείσιμο της μονάδας».

Για το διευθυντή-μάνατζερ, για την υποβάθμιση του συλλόγου εκπαιδευτικών και για την κοινωνική λογοδοσία, είπε πως δημιουργούνται δύο μορφές εξουσίας πάνω από τον εκπαιδευτικό και φτιάχνονται ένα αυταρχικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο.

«Η κριτική που ασκούμε δε σημαίνει ότι συμφωνούμε με το σχολείο που υπήρχε ως τώρα. Θέλουμε ένα άλλο σχολείο δημόσιο δωρεάν με όλη τη γνώση για όλα τα παιδιά. Βασικός στόχος μας είναι το πρόβλημα της εκπαίδευσης να πάψει να είναι εκπαιδευτικό πρόβλημα αλλά λαϊκό. Να συμπορευτούμε στον κοινό αγώνα για αυτό το σχολείο για όλα τα παιδιά».

Στο τέλος των εισηγήσεων, ξεκίνησε μια μεγάλη διαδικασία συζήτησης, διαλόγου και προβληματισμού από τους παρευρισκόμενους: γονείς, δάσκαλοι, φοιτητές και μαθητές.

πηγή: ελεύθερος διάλογος

Advertisements
This entry was posted in Αναδημοσιεύσεις|Γράψανε [για εμάς]. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s